- Quin és el plantejament estratègic del departament d’innovació a TMB?
La nostra missió dins de TMB es basa en quatre pilars: traccionar la innovació i generar cultura interna mitjançant l’acompanyament expert, proporcionar una visió global de la cartera de projectes d’Innovació, coordinar el procés d’Scouting i representar externament l’empresa en ecosistemes d’innovació tant en l’àmbit nacional com internacional. Les línies estratègiques engloben àmbits com la sostenibilitat, amb tecnologies de zero emissions, acció climàtica i eficiència energètica; la millora de l’experiència de l’usuari a través de serveis optimitzats i accessibilitat universal; la creació de nous models de negoci amb serveis innovadors, aprofitament d’actius, gestió eficient dels serveis i noves tecnologies digitals i processos innovadors; i, finalment, les persones, centrant-se en el clima laboral i la promoció d’una cultura d’innovació.
- Des del vostre departament d’innovació, quins són els principals eixos d’actuació interns i externs?
A escala interna, es treballa en la transformació digital i optimització operativa mitjançant el desenvolupament i implementació de tecnologies digitals per millorar processos com la gestió de flotes, manteniment predictiu i eficiència energètica, així com la potenciació de l’ús de dades (Big Data i IA). Pel que fa als eixos d’actuació externs, TMB impulsa la col·laboració amb l’ecosistema d’innovació mitjançant aliances amb startups, universitats i centres de recerca, i participa en xarxes i programes d’innovació. A més, desenvolupa programes de Corporate Venturing, per integrar tecnologia innovadora en les operacions de l’empresa. Un altre àmbit clau és la innovació centrada en l’usuari, amb projectes orientats a millorar l’accessibilitat, informació en temps real i experiència de viatge. Finalment, TMB participa en projectes internacionals, col·laborant amb organitzacions d’arreu del món per accedir a finançament, compartir bones pràctiques i posicionar-se com a referent global en transport públic innovador.
- Quins KPI teniu com a departament? Com es mesura el resultat de la vostra activitat?
Actualment, es disposa d’una sèrie de KPIs identificats tant de procés (inputs, outputs) com d’impacte en cultura d’innovació. Estem en vies de fer una nova validació de KPIs i del reporting d’activitat amb el nostre Comitè d’Innovació que permeti quantificar millor l’impacte i el valor generat per les nostres accions.
- Quines formes de col·laboració feu servir per treballar amb Startups a la vostra empresa?
La nostra principal via de col·laboració amb startups és el model venture client, que ens permet validar i co-desenvolupar solucions tecnològiques en entorns reals. Aquest enfocament ens ofereix l’oportunitat de testar tecnologies innovadores amb aplicació directa a les nostres operacions, alhora que donem suport a les startups en les seves primeres fases de comercialització.
A més, aquestes col·laboracions es vehiculen a través de la nostra participació en diversos programes impulsats per agents clau de l’ecosistema d’innovació, com ara Barcelona Activa (Connectio), la Cambra de Comerç de Barcelona (Lab3040), ACCIÓ, EIT Urban Mobility, entre d’altres. Aquestes iniciatives ens permeten accedir a un ampli ventall de solucions emergents i establir connexions directes amb startups especialitzades.
- Amb aquestes formes de col·laboració, quins programes heu creat des de TMB?
Actualment, no disposem d’un programa propi establert per a la col·laboració amb startups. En canvi, ens integrem en iniciatives externes, com les impulsades per la Cambra de Comerç, a través de les quals establim relacions i col·laboracions amb startups innovadores.
- D’aquests models, quin és el més efectiu segons la vostra experiència? Per què?
Segons la nostra experiència, els models més efectius d’innovació oberta per a TMB són el de venture client. Al ser TMB una empresa pública la majoria d’activitats han de passar per licitació pública, en aquest sentit estem desenvolupant un nou procés de Compra Pública d’Innovació: les consultes permanents i dinàmiques al mercat (CPDM) que ens permetrà identificar moltes start ups enfocades als reptes que anirem publicant. D’altra banda, ens resulten molt útils programes de finançament específics enfocats a start–ups (small calls del EIT etc). Aquests models permeten integrar solucions innovadores de manera estructurada i amb garanties legals i operatives.
- Qui assumeix a la vostra corporació els projectes d’innovació un cop testejats?
Un cop testejats els projectes d’innovació, són les diferents àrees operatives i funcionals de l’organització les encarregades d’assumir i escalar les solucions de manera transversal si el testeig ha resultat satisfactori. Aquesta estructura permet garantir que les innovacions s’integren plenament dins dels processos i operacions de l’empresa, aprofitant el coneixement i l’experiència de cada departament.
- Pots explicar algun cas “no exitós” i quina lliçó us va aportar?
Un cas “no exitós” al departament d’innovació de TMB va ser el projecte “Metrolineres”. La iniciativa es basava a instal·lar taquilles amb punts de recàrrega aprofitant l’energia recuperada de la frenada dels trens per a patinets elèctrics a diverses estacions de metro. L’objectiu principal del projecte era integrar la micromobilitat sostenible al sistema de transport públic. Malgrat l’interès inicial, la prova pilot es va veure aturada quan es va imposar una regulació que prohibia l’entrada de patinets al metro per motius de seguretat, arran d’incidents relacionats amb el risc d’incendis. Aquest projecte ens va ensenyar la importància de tenir en compte les regulacions vigents i possibles canvis legals durant les fases inicials i de desenvolupament de les iniciatives. També va posar de manifest la necessitat de col·laborar de manera estreta amb els reguladors per garantir que els projectes s’ajustin als requisits de seguretat i legalitat.